Škoda bike marathon 14.5.2011
Dne 14.5.2011 se konal již 8.ročník Škoda bike marathonu v Plzni. Tratě byly dvě: 30km a 60km. Prezentace probíhala již v pátek a v sobotu ráno před závodem, čehož jsme díky místním podmínkám využili a registrovali jsme se již v pátek. Za náš tým jsme startovali tři, Já, Martin a Tomáš a všichni jsme jeli delší 60 km trasu. I když závod je skoro domácí, já jsem ho ještě nejel a docela jsem se na něj těšil, kudy vlatně trasa povede a co od ní můžu očekávat.
V sobotu ráno kolem 8 hodiny jsme vyrazili s Martinem z Plzence po vlastní ose směr Plzeň-Doudlevce, kde se konal start. Martin s tímto závodem měl již zkušenosti z minulosti, a proto cestou sbírám pár rozumů a rad u jednotlivých pasáží. Jak se blížíme k Plzni začínáme potkávat plno jezdců se startovními čísly a okolí dává jasně najevo, že se tady koná nějaká MTB akce. V místě startu a celého zázemí, které bylo již tradičně ve Škoda parku v Doudlevcích probíhá klasický předstartovní mumraj. Chvíli mapujeme situaci a kolem 9 hodiny Martin velí, jdeme na start. Poslouchám zkušenějšího Martina a řadíme se hned za startovní pásku a během chvíle se začíná u startu tvořit prní lajna. U mě nervozita s přibývajícím časem roste a hodnota tepu jasně ukazuje, že tělo je napnuto:o) Blíží se 10 hodina a tím i start závodu. Tomáš přijel trochu později a tak ho vidím ve startovním balíku kus od nás. Jedno je jasné, je pěkně teplo a sucho a z toho vyplývá, že trať bude hodně rychlá.
Poslední vteřiny, padá startovní výstřel a je odstartováno. Vyrazím vpřed směrem k 3.bráně Škodovky a již na mostě koukám, jak se mi povedl start a vedu celé startovní pole, ale zároveň rozum velí, zpomal nebo tě zničí. Ještě před průjezdem do areálu Škody, pouštím před sebe pár bikerů, protože trasu neznám a raději se nechám vést. V areálu trať udělá jakousi smyčku a vyjíždíme na druhé straně areálu a pokračujeme přes Tyršův most, tady se Martin odděluje a s hláškou „ dobře dojeď a hodně štěstí“ mizí v čele pelotonu. Já pokračuji dál svým tempem a nenechám se rozhodit předjíždějícími závodníky. Trať pokračuje kolem památníku obětem zla přes Okounovu lávku kde mění směr do Hradiště. Tady při výjezdu z lávky při stoupání na odbočku, kde je užší místo mám kontakt s vedle jedoucím závodníkem a zvuk drátů v předním kole ve mě vyvolává pocit nejistoty. Uf, jenom jsme o sebe škrtli, dráty jsou asi v pohodě. Z Hradiště
trasa pokračuje po cyklostezce směr Radobyčice a těsně před vesnicí uhýbá do leva na cestu kolem řeky a vyjíždíme na mostě v Radobyčicích, kde nás čeká výšlap po silnici do Černic a odud po lávce přes dálnici, kde se dáváme do leva. V kopci se balík konečně začíná trhat na menší skupinky a konečně se mi začíná jet lépe. Po přejetí lávky trasa vede kousek podél dálnice a na konci lesa úhýbá v pravo na kopec k Ostré Hůrce a podél chat až k Plzenci, tady ještě plno závodníků neví co je čeká a tak šlapou co se dá. Já si nechávám rezervu na kopce které stojí za to. Při vyjetí na Štěnovickou ulici, trasa vede k vodárně, odtud do lomu u Plzence. Dál se pokračuje asi nejtěžším úsekem směrem na hrad Radyně. Trať tady začně značně stoupat a terén hodně ztěžkne, v půlce kopce se přidají ještě kořeny na cestě ke skále pod Radyní a odtud vede cesta již ke hradu.
Tady předjíždím pár lidí, hlavně ze začátku, pak se cestička zužuje a míst k předjíždění už tu moc není. Od hradu následuje asi divácky nejatraktivnější pasáš tratě a to sjezd po červené turistické značce, po schodech od hradu, kde je třeba jet trochu opatrněji, následuje odbočka do prava, sjezd dolů.
Zde mě díky mnoha kořenům padá řetěz z převodníku, ale daří se mi ohnout a během jízdy ho nasadit zpět, následuje menší kopec vzhůru a už jsme na křižovatce pod hradem Radyně, zde je také občerstvovací stanice a dělení tras. Kratší 30km trasa vede v pravo, delší 60km vede do leva po silnici na Šťáhlavy. Já občerstvovačku jen míjím a myslím si že na tomto místě je dost nešikovně umístěná, protože skoro všichni už mají nabranou nějakou rychlost a je nesmyls kvůli tomu brzdit. Následuje sjezd do Šťáhlav kde se dá výborně předjížďet, ale všichni tu jedou kolem 60 km/hod, takže jich člověk zas tak moc nepředjede. Trasa se stáčí alejí k zámku Kozel, okolo rybníku lesem k hájovně nad hotelem Hájek a odtud k zřícenině hradu Lopata. Výšlap na Lopatu dá také docela zabrat a řekl bych že je to druhé nejtěžší místo závodu. Pak se trať zrychlí, začíná vést po šotolinových lesních cestách do Rakové, kde uhýbá směr na Němčičky a pak na vrch Maršál. Zde již byl peloton roztrhaný a chvílemi jsem jel sám, nebo jen s dvěma závodníky. Po výjezdu na vrch Maršál následuje poměrně prudký sjezd až nad zámek Kozel, kde těsně před koncem kopce uhýbá v pravo do lesa a vede single trailem nad chaty u Kozlu a z lesa vyjíždíme až na křižovatce u Šťáhlav, kde trasa vede do kopce po již známé silnici k hradu Radyně. Kopec se ze začátku nezdá, ale umí pěkně potrápit. Jelikož s ním mám zkušenost, tak zde předjíždím několik závodníků. Okolo občerstvovací stanice a pokračujeme po trase kratší trasy, lesní cestou nad Losinou, přes Lávku u Černic a odtud již po známé trase do areálu v Lobzích.
V této závěrečné části již jedu od hradu sám a kontroluji pozici. Před sebou na dohled vidím jen jednoho závodníka a dávám si za cíl ho dostihnout. No není to tak jednoduché, jede také svižné tempo, ale moje chvíle přichází v kopci z Hradiště do Lobez, kde mobilizuji síly, bikera předjíždím a zbytek trati k cíli což je asi 2km si hlídám pozici. Spokojeně dojíždím do cíle a vychutnávám si celkovou atmosféru.
Co řící závěrem: Závod je koncepčně organizovaný pro široku veřejnost, ale i hobby závodníci si tu najdou to svoje. Co se týká organizace, tak z mého pohledu byla perfektní, jen ta občerstvovačka mě trochu vadila a asi bych jí umístil jinde.
No a jak jsme dopadli? Myslím si že slušně. Celkem se závodu ve všech kategoriích účastnilo 1112 závodníků. Na naší 60 km trase jelo 319 závodníků. První místo vyhrál Tomáš Kozák v čase: 2:10:36, Martin – 14.místo, 6. v kategorii v čase: 2:20:05, Já – 68.místo,28. v kategorii v čase: 2:34:39 a Tomáš – 85.místo,38. v kategorii v čase: 2:39:38. Zde je možné si prohlédnout kompletní výsledky na 60 km trase a zde je možné si prohlédnout trasu závodu.
[...] Škoda bike Maraton [...]